” موش سقفی کوچکتر از موش فاضلاب است و موش سیاه نیز نامیده می شود. کلیدهای شناسایی بسیاری برای تشخیص تهاجم موش سقفی به خانه وجود دارد. اول اینکه، خود موش را، چه به صورت زنده و چه مرده، ببینیم. نشانه معمول دیگر، وجود فضولات آن در اطراف خانه است. فضله های تازه این موش، نرم و مرطوب می باشند؛ در حالی که فضله های قدیمی تر، سفت و خشک هستند. دیدن لوازمی که جویده شده اند، پیدا کردن لانه موش و مشاهده لکه های روغنی روی سطوح، همه از علائم تهاجم موش سیاه می باشند. “

شناخت موش سقفی:

مشخصات ظاهری موش‌های سقفی یا سیاه

نام علمی این نوع از موش ها راتوس راتوس (Rattus Rattus) است. موش های سقفی به رنگ سیاه یا قهوه ای بوده، می توانند به طول بیش از ۴۰ سانتیمتر برسند. دارای دم دراز، گوش ها و چشمان بزرگ و یک بینی نوک تیز هستند. موش های سقفی دارای دم های بی مو و فلس دار هستند که طول آن از مجموع طول سر و بدنشان، بلندتر است. بدن موش سقفی، کوچکتر و براق تر از موش نروژی یا همان موش فاضلاب است و خز پوشش دهنده بدنش صاف می باشد.

عادات و رفتار موش سیاه

لانه سازی:
موش سقفی، در داخل یا زیر ساختمان ها یا در پشته های زباله ها یا چوب، لانه می کند.

رفتار:

این جونده، صعودکننده بسیار خوبی است! به نحوی که اغلب، در بخش های بالایی ساختمان نظیر سقف، یافت شود. موش های سقفی، بسیار وفق پذیر هستند.
آنان ترجیح می دهند که در مکان های مرتفع زندگی کنند، اما می توانند خود را با محیط های مختلفی نیز وفق داده و لانه بسازند.

این جوندگان، ذاتاً شب زی (شب شکار) و بالاروندگان ماهر و زبردستی هستند.

موش سیاه

هر موش سیاه ماده در طول ۱ سال، ۴۰ توله موش به دنیا می آورد.

همانطور که از نامشان برمی آید، موش های سقفی ممکن است در مکان های مرتفع مانند درختان، تیرهای سقفی و خرپاها، اتاق های زیر شیروانی و سقف ها یافت شوند. موش های سقفی، همچنین می توانند در صورت لزوم، بر روی زمین نیز لانه گذاری کنند. پس باید محل زندگی این موش ها را بیابید و ابتدا راه های ورود موش ها را به خانه تان شناسایی و مسدود نموده و سپس اقدام به دفع موش ها با استفاده از سم موش و یا تله موش نمایید.

در جمعیت های انبوه، این جوندگان سلسله مراتب اجتماعی تشکیل می دهند که در آن، نرهای برتر بیشتر از نرهای ضعیف و با قدرت کمتر، جفت گیری می کنند. موش های سقفی ترجیح می دهند که از میوه ها و مغزها تغذیه کنند، که به همین دلیل گاهی به عنوان موش میوه یا موش مرکبات نیز خوانده می شوند؛ هرچند، موش سقفی، همه چیز خوار بوده و تقریباً از هر چیزی که در دسترسشان باشد تغذیه می کنند.

زندگی موش‌های سقفی: رازها و عجایب دنیای این جوندگان مخفیانه”

موش‌های سقفی با نام علمی Rattus Rattus، اعضای جالب و پرجنب و جوش از دنیای جانوران هستند. این جوندگان کوچک، که به عنوان موش‌های سیاه نیز شناخته می‌شوند، در ساختمان‌ها، زیر سقف‌ها و حتی در ارتفاعات شجاعانه زندگی می‌کنند. موش‌های سقفی دارای بدنی کوچک و براق هستند. چشمان بزرگ، گوش‌ها و دم دراز از ویژگی‌های خصوصی آن‌هاست. خز این نوع از موش ها متفاوت با نوع خز موش‌ های دیگر می‌باشد. اندازه موش‌های سقفی می‌توانند به طول بیش از ۴۰ سانتیمتر برسند

 

تولید مثل موش سیاه

موش سقفی بین ۲ تا ۳ ماهگی به بلوغ جنسی می رسد و ۱ سال عمر می کند! موش سیاه ماده می تواند هر سال، ۴ الی ۶ زایمان داشته باشد.
این موش در هر زایمان، ۶ الی ۸ توله به دنیا می آورد و مانند سوسک ریز کابینتی، در تولیدمثل بسیار فعال است.
موش ماده این نوع، در هر فصل و ماهی از سال می تواند بارور شده و زایمان کند. در طول ۱ سال، یک ماده می تواند تا ۴۰ توله موش به دنیا بیاورد.

>> موش سیاه در هر سال، ۴ الی ۶ بار زایمان نموده و در هر زایمان، ۶ الی ۸ توله به دنیا می آورد <<

علائم تهاجم موش سقفی

بدیهی است که مشاهده این جونده ها، چه به صورت زنده و چه مرده، نشان دهنده فعالیت آن‌ها است! مشاهده این آفات، اغلب بدین معنی است که فضاهای اختفایشان کاملاً پر شده و به دلیل کمبود فضا، به بیرون رانده شده اند؛ و یا لانه و محل اختفایشان به دلایلی چون خرابی، آسیب و … دچار اختلال شده و این جوندگان، مجبور به بیرون آمدن از آنجا شده اند.

فضولات

فضله های موش سیاه نیز نشانگر خوبی از فعالیت آن ها می باشد.
فضله های این آفات، به طول ۱۲ الی ۱۴ میلیمتر و دارای انتهای نوک تیز است.
این فضولات، حالت دوکی شکل دارند! در حالی که فضله موش نروژی یا موش فاضلاب، ۱۸ الی ۲۰ میلیمتر و شکل کپسولی دارد.

فضله موش

سایر علائم تهاجم موش سقفی، می تواند شامل لکه ها و ردهای روغنی در سطوح و لانه ها باشد.
ردهای روغنی، درنتیجه حرکت این جوندگان، در امتداد سطوح ایجاد می شود! روغن موجود بر روی خز بدنشان، به این قسمت ها مالیده می شود.

جهت ممانعت از لانه گذاری موش ها در خانه و محل زندگی خود، تمامی درب ها و پنجره ها را با توری سیمی بپوشانید. رت های سقفی همچنین می توانند از روی شاخه های درخت، به درزها و شکاف ها‎ی موجود در دیوارها، سقف و لبه پشت بام، راه یافته و از آنان عبور کنند. جهت ممانعت و پیشگیری بیشتر از ورود این جانوران بیماری زا و کثیف به محل زندگی خود، تمامی شاخه های درختان را هرس کنید. برای نابودی قطعی موش ها، بهترین راه، استفاده از سموم قوی، نظیر سم قدرتمند موش کش فسترک بلاکس می باشد.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

خسارات و آسیب های ناشی از موش
آسیب ها و خسارات ناشی از موش

موش ها ممکن است موجودات بامزه ای به نظر برسند؛ ولی واقعیت این است که آن ها می توانند بیماری ها را انتقال دهند و به خانه شما خسارت زیادی وارد کنند. وقتی موش ها وارد خانه شما می شوند، می توانند آسیب…

نشانه های وجود موش فاضلاب
نشانه های وجود موش فاضلاب

رت نروژی به نام موش فاضلاب نیز شناخته می شود. به نظر می رسد که این موش، ریشه آسیایی داشته و از طریق کشتی به کشورهای دیگر وارد شده باشد. امروزه این موش، در همه جا یافت می شود. موش های…

نکات مهم در مورد تله گذاری موش
نکات مهم در مورد تله گذاری موش

برای اینکه موش ها را در تله گیر انداخت و این کار را با موفقیت به انجام رساند باید نکاتی را در مورد طعمه گذاری موش ها بدانیم. اینکه موش ها چه چیز هایی را دوست دارند؟ به سمت چه چیزهایی جذب می شوند؟ …

اشتباهات رایج تله گذاری موش
اشتباهات رایج تله گذاری موش

زمان مواجهه با تهاجم موش، در بسیاری موارد اتفاق افتاده است که شما از تله های مختلفی برای به دام انداختن موش ها استفاده کرده اید اما دریغ از گیر افتادن حتی یک موش! آیا به دلیل آن فکر کرده اید؟ …

سفارش سم از طریق: