” مضرات وجود موش در خانه فقط به آلوده شدن محیط و همچنین جویده شدن وسایل و مواد غذایی توسط موش ختم نمی شود. این آفات عامل مهمی برای انتقال انواع بیماری ها هستند. بیماری های ناشی از موش بسیار خطرناک بوده و می توانند موجب مرگ انسان ها شوند. “

جوندگان با بیش از ۲۲۰۰ گونه، متنوع ترین راسته در میان پستانداران هستند.
آن ها در تمامی قاره ها، به غیر از قطب جنوب، زندگی می کنند و با گستره وسیعی از زیستگاه ها و مناطق، وفق پذیر و سازگار هستند. جوندگان، حیواناتی اجتماعی هستند و دارای پتانسیل تولید مثلی بالایی می باشند و به همین دلیل، در صورتی که شرایط، مساعد باشد، جمعیت آن ها می تواند با سرعت بالایی تکثیر شده و افزایش یابد. مضرات موش ها با افزایش جمعیت آن ها در خانه به صورت تصاعدی، افزایش می یابد.

موش‌ ها نرخ تولد مثلی بالایی دارند

برخی از گونه های جوندگان، به خصوص موش ها، به خوبی با محیط های انسانی سازگاری یافته اند؛ چرا که این محیط ها، دو عامل مهم را در اختیار آن ها قرار می دهند که شامل موارد زیر است.

  • غذا
  • پناهگاه

شناخت بیماری های ناشی از موش

موش ها، به آفات خطرناکی در تمامی مراحل ذخیره مواد غذایی و نیز برای سلامتی انسان ها، تبدیل شده اند؛ چرا که تماس نزدیکی با غذای مورد استفاده ما و نیز محل زندگی و کار ما برقرار می کنند. در این مقاله، می خواهیم به مضرات موش برای سلامتی انسان و تعدادی از خطرناکترین بیماری هایی که توسط موش ها منتقل می گردند اشاره نماییم. شناخت راه های ورود موش ها به خانه با استفاده از روش های کاربردی برای پیشگیری از تهاجم موش ها و نیز دفع موش ها با روش های مختلف، برای کاهش احتمال آلودگی به این بیماری ها ضروری می باشد.

انواع روش های انتقال بیماری موش

موش ها بیش از ۳۵ نوع بیماری را انتقال می دهند.
بیماری های ناشی از موش به صورت مستقیم و غیر مستقیم انتشار می یابند. این بیماری ها نه فقط از طریق موش زنده بلکه از طریق موش‌های مرده هم منتقل می شوند. این قابلیت بالا در انتقال بیماری، اهمیت آگاهی از مضرات وجود موش در خانه را بیش از پیش افزایش می دهد. از روش های انتقال بیماری های موش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

روش های مستقیم انتقال بیماری

  • تماس با فضله موش
  • تماس با ادرار موش
  • تماس با بزاق موش
  • گاز گرفته شدن توسط موش

روش های غیر مستقیم انتقال بیماری

موش ها به روش های غیر مستقیم و از طریق حشراتی که ممکن است روی بدن آن ها زندگی کنند نیز می توانند عامل مهمی در انتقال بیماری ها باشند. این حشرات عبارتند از:

  • کک
  • کنه
  • جرب

طاعون خیارکی، بیماری کشنده موش

بیماری طاعون خیارکی به صورت غیر مستقیم و از طریق کک هایی که خون آلوده موش ها را می مکند و سپس انسان را نیش می زنند، به انسان سرایت می یابد.
طاعون معمولاً در عرض چند روز، انسان را از پای در می آورد.

نحوه انتقال ویروس طاعون از موش به انسان - بیماری های ناشی از موش

کرم کدو

موش ها میزبان کرم کدوهای کوچکی از دسته “هیمنولپیس” می باشند.
این نوع کرم ها از طریق خوردن غذای آلوده به فضله موش یا دست آلوده به این فضله ها که قبل از خوردن غذا شسته نشده باشند، منتقل می گردند. این انگل ها در روده هچ شده، رشد و تولید مثل می کنند.

سالمونلا

موش، ناقل و حامل مهمی برای بیماری سالمونلا است.
سالمونلا از طریق تماس با فضله موش ها و به خصوص خوردن غذای آلوده به این فضله ها، به انسان انتقال یافته و منجر به ایجاد بیماری‌های جدی و گاه کشنده می گردد. عامل بیماری سالمونلا باعث اختلال شدید در عملکرد روده و معده می شود. حیوانات خانگی نیز در معرض ریسک ابتلا به سالمونلا از طرق مذکور بوده و در اغلب موارد نیز می میرند.

سالمونلا، بیماری خطرناک ناشی از موش

تب گاز گرفتگی موش

تب گاز گرفتگی موش در ۱۰ درصد از مواردی که درمان نگردند، کشنده می باشد. باکتری عامل این بیماری از چند طریق سرایت پیدا می کند که عبارتند از:

  • گاز گرفتگی توسط موش
  • ادرار موش
  • زخم های پوستی آلوده به ادرار موش

تیفوس، بیماری خطرناک موش

تیفوس موشی، که به نام های تیفوس ککی یا اندمیک نیز شناخته می شود، نوعی از تیفوس است که از موش ها و همانند بیماری طاعون، از طریق نیش کک سرایت می یابد. این بیماری، از طریق آنتی بیوتیک ها قابل درمان است، ولی در کهنسالان یا افراد ضعیف، می تواند منجر به مرگ شود. علائم بیماری تیفوس موشی عبارتند از:

  • استفراغ
  • تب
  • سردرد
  • درد عضله
  • سرفه

انتقال تیفوس از طریق موش ها و نیش کک به انسان

لپتوسپیروزیس

لپتوسپیروزیس از بیماری های مشترک بین انسان و دام است.
آلودگی با آن از طریق تماس افـراد با آب یا خاک آلوده به ادرار پستاندارانی چون موش ایجاد می شود. به عبارتی موش ها، ناقلان این بیماری کشنده هستند.

مننژیت

مننژیت بیماری عفونی ویروسی ناشی از موش ها است که با نام مننژیت آسیتیک از آن یاد می گردد و شامل التهاب غشای احاطه کننده مغز و نخاع شوکی و یا التهاب خود مغز می باشد.
این بیماری، معمولاً کشنده نمی باشد. نرخ مرگ ناشی از این بیماری کمتر از ۱ درصد است.

بیماری های ناشی از موش ها، کشنده بوده و خطرات بسیاری برای انسان ها به همراه دارند. استفاده از سموم قوی نظیر سم مؤثر موش کش فسترک بلاکس، قادر به از بین بردن موش ها و تبعات ناشی از آن می باشد.

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. سلام من محمدرضا هستم

    اواخر تابستان درب خانه را تعمیر کردیم از شانس بد من توری پنجره اتاقم را هم برداشته بودم خواستم بروم به اتاق وارد اتاق شدم یه چیزی گفت تالاپ دیدم یه موش بزرگه دنبالش کردم تا بلاخره بعد از چند دقیقه که روی همه فرش وپتو این ور واون ور رفت ازاتاق پرید بیرون بعدش الان حدود سه ماهه مریض شدم درد معده شبیه سورزش زخمی که نمک بهش بزنن توی روده ومجرای ادراری ومعده حس میکنم دکتر هم رفتم اندوسکوپی انجام دادم نمونه هم گرفت نتیجه هردو چیزی نشون نداد ولی من خوب نشدم خواستم بپرسم ممکنه ازموش بیماری به من منتقل شده که در نمونه برداری وازمایش انگل هم نشون نداده

  2. هوشنگ

    خیلی خوب توضیح داده،، و مفید بود با تشکر

خسارات و آسیب های ناشی از موش
آسیب ها و خسارات ناشی از موش

موش ها ممکن است موجودات بامزه ای به نظر برسند؛ ولی واقعیت این است که آن ها می توانند بیماری ها را انتقال دهند و به خانه شما خسارت زیادی وارد کنند. وقتی موش ها وارد خانه شما می شوند، می توانند آسیب…

نشانه های وجود موش فاضلاب
نشانه های وجود موش فاضلاب

رت نروژی به نام موش فاضلاب نیز شناخته می شود. به نظر می رسد که این موش، ریشه آسیایی داشته و از طریق کشتی به کشورهای دیگر وارد شده باشد. امروزه این موش، در همه جا یافت می شود. موش های…

علائم تهاجم موش سقفی یا موش سیاه
علائم تهاجم موش سیاه

موش سقفی کوچکتر از موش فاضلاب است و موش سیاه نیز نامیده می شود. کلیدهای شناسایی بسیاری برای تشخیص تهاجم موش سقفی به خانه وجود دارد. اول اینکه، خود موش را، چه به صورت زنده و چه مرده…

نکات مهم در مورد تله گذاری موش
نکات مهم در مورد تله گذاری موش

برای اینکه موش ها را در تله گیر انداخت و این کار را با موفقیت به انجام رساند باید نکاتی را در مورد طعمه گذاری موش ها بدانیم. اینکه موش ها چه چیز هایی را دوست دارند؟ به سمت چه چیزهایی جذب می شوند؟ …

اشتباهات رایج تله گذاری موش
اشتباهات رایج تله گذاری موش

زمان مواجهه با تهاجم موش، در بسیاری موارد اتفاق افتاده است که شما از تله های مختلفی برای به دام انداختن موش ها استفاده کرده اید اما دریغ از گیر افتادن حتی یک موش! آیا به دلیل آن فکر کرده اید؟ …

سفارش سم از طریق: