سه راه جهت انتشار بیماری ها از طریق موش

اگر به جنبه دوست داشتنی موش ها توجه نمایید، ممکن است جذاب به نظر برسند. اما حضور آنها در محیط زندگی تان می تواند بسیار چندش آور باشد. موش ها علاوه بر صدمه به اسباب و وسایل منزل باعث انتقال بیماری به محیط می شوند. در واقع، حتی اگر با موش ها تماس مستقیم نداشته باشید، حضور آنها در خانه می‌تواند به سلامتی تان آسیب وارد نماید. به اشتراک گذاشتن محیط زندگی با جوندگان باعث به خطر افتادن سلامتی تان می شود. موش ها به مانند سایر حیوانات، بیماری را به شیوه های مختلف به انسان منتقل می کنند. سه روش وجود دارد که موش ها از طریق آنها می توانند باعث انتشار بیماری به محیط شوند. از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

انتشار بیماری از طریق ادرار و مدفوع

از آنجا که برخی بیماری ها بین انسان و حیوانات مشترک است، مدفوع موش می تواند زمینه ساز مشکلات زیادی در رابطه با سلامتی باشد. این مورد در رابطه با ادرار موش نیز صدق می‌کند. موش ها از طریق ادرار و مدفوع، قلمروی خود را در منزل تان مشخص می کنند. این حیوان موذی از طریق مدفوع و ادرار خود می تواند بیماری‌هایی از جمله هانتاویروس، سالمونلا و کوریومننژیت لنفوسیتی (LCMV) را به انسان انتقال دهد. حتی اگر به طور مستقیم با ادرار و مدفوع موش ها در تماس نباشید، این بیماری ها به شما منتقل خواهند شد.

مدفوع موش ها حاوی آلودگی های بسیار زیادی است

هانتاویروس

مدفوع و ادرار موش‌ها به مرور زمان خشک و به صورت پودر تبدیل می شود. ویروس‌ها از طریق هوایی که ما تنفس می‌کنیم، منتشر می شوند. هانتاویروس، نوع خاصی از بیماری است که معمولا از این طریق انتشار می یابد. از جمله مهمترین علائم این ویروس می توان به تب، لرز و دردهای جسمی اشاره نمود. این بیماری اگر به موقع درمان نشود، مشکلاتی از جمله نارسایی کلیه و ناتوانی در تنفس را برای فرد ایجاد می کند.

سالمونلا

موش ها به دنبال زباله ها در مکان های مختلف هستند. به همین خاطر ممکن است که سطوح مختلف خانه را آلوده کرده و باعث انتشار بیماری در محیط شوند. سالمونلا، یکی از رایج ترین بیماری هایی است که می تواند مشکلاتی را برای سلامتی انسان ایجاد نماید. با وجود موش در خانه، امکان دارد به هنگام تهیه غذا به سطوح مختلف آشپزخانه دست بزنید. همین امر می تواند یکی از مهمترین دلایل ابتلا به سالمونلا و بروز مسمومیت های غذایی در فردشود. از جمله مهمترین علائم این بیماری عبارتند از:

  • تب
  • معده درد
  • استفراغ
  • اسهال

کوریومننژیت لنفوسیتی (LCMV)

این عفونت ویروسی معمولا توسط موش های خانگی منتقل می شود و می تواند مشکلات عصبی جدی برای فرد ایجاد کند. انسان ها از طریق قرار گرفتن در معرض مدفوع و ادرار تازه موش و بزاق آن به این عفونت ویروسی مبتلا می شوند.

گسترش بیماری از طریق انگل هایی که حمل می کنند

موش ها به مانند حیوانات موذی دیگر، بیماری را در سرتاسر محل زندگی شما گسترش می دهند. به عنوان مثال، بیماری لایم و تب کنه کلرادو توسط کنه ها منتقل می شود. کنه ها در موی بدن موش ها پنهان می شوند. با وجود موش در خانه، بیماری های مختلف از این طریق به انسان منتقل خواهند شد.

نحوه انتقال بیماری طاعون خیارکی یا بوبونیک به انسان

طاعون بوبونیک از جمله بیماری هایی است که توسط کک های پنهان در موی بدن موش ها، ایجاد می شود. این موارد می توانند باعث نگرانی افراد به خصوص آن دسته از کسانی که حیوانات خانگی در منزل دارند، شود.

انتشار بیماری از طریق گاز گرفتگی موش

موش ها، اغلب گاز نمی گیرند. در برخی از موارد، بیماری می تواند از طریق گاز گرفتگی موش به انسان منتقل شود. شما می توانید این بیماری را از طریق گزش مستقیم و همچنین از طریق لمس یک حیوان مرده مبتلا به عفونت، بگیرید. حضور موش در خانه می تواند بدترین خبر ممکن برای اعضای خانواده باشد. در صورت وجود موش در خانه، تمام تلاش خود را جهت از بین بردن این حیوان موذی و آثار ناشی از آن در محیط زندگی تان انجام دهید.

البته در این زمینه بهتر است که با متخصصان آفات خانگی تماس گرفته و مشکل را با آنها در میان بگذارید.

 

نظر خود را بنویسید

موش و موش صحرایی
موش و موش صحرایی چه تفاوت هایی دارند؟

تفاوت بین موش و موش صحرایی چیست؟ موش ها نسبت به موش های صحرایی سر کوچک‌تر و گوش‌ها و چشم‌های بزرگ‌تری دارند. هر دوی این موجودات جزو جوندگان هستند اما تفاوت های ژنتیکی مهمی با یکدیگر دارند. موش های صحرایی ۲۱ جفت کروموزوم و موش ها ۲۰ جفت کروموزوم دارند. این حیوانات اغلب با اندازه […]

خلاصی از شر موش داخل دیوار
خلاصی از شر موش داخل دیوار

چگونگی خلاصی از شر موش های داخل دیوار شما تنها کسی نیستید که در زمستان خانه گرم تان را به فضای بیرون ترجیح می‌دهید. موش ها نیز در هنگام تلاش برای فرار از شرایط سخت محیطی، خانه های انسان را مکانی مناسب برای زنده ماندن از سرمای زمستان و گرمای تابستان می دانند و مخفیگاه […]

انواع تله موش ها
انواع تله موش

تله موش، از جمله رایج ترین ابزارها برای از بین بردن موش هاست. امروزه انواع مختلفی از تله موش ها وجود دارد که بر حسب نیاز می توان از یکی از آن ها استفاده کرد.

باورهای غلط درباره موش ها
باورهای غلط درباره موش ها

شاید به ندرت بتوان آفتی یافت که به اندازه موش‎ها، باورهای غلط در رابطه با آن وجود داشته باشد. این که ” موش‎های صحرایی به بزرگی گربه‎ها هستند” و “برخی مرگ موش‎ها، برای این آفات حکم نوشیدنی را دارند” رایج ترین باورهای غلط هستند.

محل زندگی موش
موش ها کجا زندگی می کنند

سوال هایی از قبیل، موش ها کجا زندگی می کنند؟ به صورت گروهی زندگی می کنند یا انفرادی؟ کجای خانه به دنبال موش بگردیم؟ همیشه ذهن ما را درگیر می کند. در این مقاله سعی کرده ایم پاسخی برای این سوالات متداول در مورد زیستگاه موش ها بیابیم.

سفارش سم از طریق: