” شاید به ندرت بتوان آفتی یافت که به اندازه موش ها، باورهای غلط در رابطه با آن وجود داشته باشد. این که “موش های صحرایی به بزرگی گربه ها هستند” و یا این که “برخی سموم موش کش، برای این آفات حکم نوشیدنی را دارند” رایجترین باورهای غلط درباره موش ها هستند. در این متن چند باور غلط رایج درباره زندگی موش ها که افسانه ای شده اند، به همراه حقیقت آن ها، بیان شده است. “

وجود باورهای غلط در رابطه با آفات مختلفی چون شپش، سوسک، مورچه و… امر دور از انتظاری نیست.
اما هیچ یک از این آفات در تعدد باور های غلط، نمی توانند از موش ها پیشی بگیرند.

لیست باورهای غلط درباره موش ها

اولین باور غلط:

موش نروژی بیشتر در سواحل زندگی می کند و با موش فاضلاب متفاوت است.

حقیقت: در واقع موش خانه، موش ساحلی، موش انبار، موش فاضلاب و یا موش قهوه ای، القابی هستند که برای نامیدن موش ها از آن ها استفاده می کنیم و در اصل ارتباطی به گونه موش ندارد. همه نام هایی که ذکر شد، برای توصیف گونه ای از موش به نام “موش نروژی” استفاده می شود. علت نام گذاری موش نروژی این است که، اولین نمونه های این گونه، در نروژ شناخته و نام گذاری شده است.
در واقع زادگاه اصلی این موش، آسیای مرکزی بوده است.

به مرور زمان، این موش ها در جست و جوی آذوقه و محل زندگی، وارد کشتی های حمل محموله های تجاری شده اند و از این طریق در سراسر جهان گسترش یافته اند.

 آیا می دانید، در رابطه با هیچ آفتی به اندازه موش ها باورهای غلط وجود ندارد !؟ 

 

دومین باور غلط:

موش ها می توانند به بزرگی گربه باشند!

این باور از جمله مشهورترین افسانه های شهری محسوب می شود.

حقیقت: وزن موش های فاضلاب به ندرت به ۴۵۳.۶۰ گرم می رسد. تنها وزن برخی از موش ها که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند، ممکن است به ۹۰۷.۱۸ گرم برسد. در کل، موش هایی که به عنوان حیوان دست آموز نگهداری می شوند، نسبت به موش هایی که در طبیعت زندگی می کنند، وزن بیشتر و عمر طولانی تری دارند.
معمولاً طول بدن یک موش فاضلاب بزرگ، ۲۰.۳۲ سانتی متر و طول دم نیز تقریباً با طول بدن، برابر است.

باورهای غلط درباره موش ها

سومین باور غلط درباره موش ها :

تمام موش هایی که برای انسان آفت محسوب می شوند، متعلق به یک گونه هستند.

حقیقت: موش خانگی معمولی که در واقع همان موش نروژی یا موش فاضلاب است، در همه جای دنیا وجود دارد و رایجترین گونه موش است که در درون و بیرون ساختمان ها و فضاهای شهری دیده می شود. اما نمی توان از این مطلب نتیجه گرفت، که هر موشی که در خانه یا فضای شهری می بینیم، موش خانگی است. زیرا در بیشتر مواقع تشخیص گونه موشی که در کمتر از چند ثانیه از دیدرس خارج می شود، کار آسانی نیست و اغلب اوقات انسان ها در تشخیص گونه موش دچار خطا می شوند.

یعنی ممکن است، جوندگان بومی مانند موش آهویی و موش صحرایی در خانه ای دیده شوند ولی ساکنین خانه فکر کنند که این همان موش فاضلاب است. به همین ترتیب موش های شبگرد نیز ممکن است با موش های خانگی اشتباه گرفته شوند. این گونه موش ها عضو راسته جوندگان نیستند و از رده پستانداران حشره خوار به شمار می آیند.

 

چهارمین باور غلط :

موش ها و موش های صحرایی شبکار هستند، یعنی تنها شب هنگام فعالیت می کنند.

حقیقت: موش ها و موش های صحرایی هنگامی که در محیط اطرافشان خطر کمتری وجود داشته باشد از لانه های خود بیرون می آیند، چه شب باشد چه روز! و اصولاً شب ها که همه خوابند، شرایط برای فعالیت موش ها مهیاتر است. اما این به آن معنا نیست که، موش ها در طول روز نمی توانند در جست و جوی غذا و پناهگاه باشند. زیرا صرف نظر از زمان، چشم و گوش موش ها همیشه به کوچکترین حرکت یا صدا، هوشیار است.
به عنوان مثال، در محیط هایی نظیر:
تالارها
سالن های سینما
و سالن های تئاتر
جوندگان در طول روز از فعالیت های کم انسان ها به عنوان یک فرصت استفاده کرده و به راحتی برای خود غذا و پناهگاه پیدا می کنند.

 

پنجمین باور غلط :

وجود موش و موش صحرایی، به معنی بهداشت ضعیف و ساختمان های مخروبه است.

حقیقت: هر کسی ممکن است با مشکل آلودگی موش یا موش صحرایی رو به رو شود و این مسئله همیشه نشانی از کمبود بهداشت نیست. با وجود این که موش ها اغلب در امتداد جویبارها و مسیر لوله ها و چاه های فاضلاب زندگی می کنند، اما ممکن است برای یافتن مواد غذایی به هر جایی، از جمله داخل ساختمان های تازه ساخت و تمیز نیز سر بکشند.
تنها عاملی که سبب افزایش جمعیت موش ها می شود زباله و آلودگی نیست بلکه، وجود منابع غذایی مثل غذای حیوانات خانگی، دانه پرندگان، میوه های درختان و باغات نیز، جمعیت جوندگان را افزایش می دهد.

باورهای غلط درباره موش ها

ششمین باور غلط :

مشاهدهموش در طول روز به این معنی وجود کلونی موش در آن اطراف است.
باید گفت این مسئله نیز یکی از باورهای غلط درباره موش ها می باشد.

حقیقت: موش هایی که به تنهایی زندگی می کنند، خواب کمی دارند و ممکن است در هر زمانی از شبانه روز، فعالیت داشته باشند. به همین دلیل احتمال این که موشی که در طول روز دیده اید یک موش یا موش صحرایی منفرد باشد، خیلی بیشتر است. برای اثبات وجود کلونی موش در یک منطقه، علائم قوی تری از جمله یافتن فضولات و آسیب های ناشی از موش ها، مورد نیاز است.

 

هفتمین باور غلط راجع به موش ها :

موش در آب خفه می شود!

حقیقت: موش نروژی شناگری ماهر است که می تواند در حاشیه رودخانه ها و جویبارها زندگی کند.
این موش، خرچنگ، قورباغه و دیگر حیوانات آبزی را شکار کرده و از آن ها تغذیه می کند.
موش های صحرایی نیز می توانند مسافت های طولانی را در داخل سیلاب ها و جریان شدید رودخانه ها، شنا کنند و زنده بمانند. همچنین این موجودات می توانند برای رسیدن به مقصد، از چاه های تخلیه فاضلاب گذشته و در درون آب های فاضلاب در عمق زیاد شنا کنند.
حتی موش های معمولی نیز، می توانند شنا کنند و چند ساعت در آب زنده بمانند.

رت

 

هشتمین باور غلط :

فصل تولید مثل موش ها پاییز است و تنها در این فصل موش ها راهی خانه ها می شوند.

حقیقت: موش ها در صورت مهیا بودن شرایط قادرند در هر زمانی از سال، تولید مثل کنند.
شرایط مناسب برای تولید مثل موش ها عبارتند از؛
۱. مواد غذایی کافی
۲. پناهگاه
۳. دمای مناسب

این جانوران به خواب زمستانی نمی روند و در طول فصل سرما، برای جلوگیری از یخ زدگی، زمان بیشتری را در محیط های بسته و ساختمان ها سپری می کنند، و در هر شرایطی پیوسته در جست و جوی غذا و پناهگاه هستند. با وجود این که تهاجم موش ها به ساختمان ها در فصل پاییز، پس از دروی محصول زمین های کشاورزی و در مناطق سردسیر، پس از یخ زدگی سطح زمین، بیشتر دیده می شود؛ اما در هر فصل و هر شرایط آب و هوایی امکان دارد سر و کله ی این مهمانان ناخوانده در خانه هایتان پیدا شود. این مثال، به خوبی تأثیر رفتار شناسی بر کنترل جمعیت موش ها را نشان می دهد.

نهمین باور غلط :

موش ها و موش های صحرایی حیوانات خجالتی هستند که رفتار خشونت آمیز نشان نمی دهند و گاز نمی گیرند.

حقیقت: موش ها هزاران سال است که محتاطانه در کنار انسان ها زندگی می کنند. با این حال، مانند بسیاری از حیوانات دیگر، موش ها هم در صورت به دام افتادن، برای دفاع از خود می توانند رفتار های بسیار خطرناکی از خود بروز دهند. در شرایط احساس خطر، موش ها می توانند به سمت انسان بجهند و یا حمله کنند. در چنین شرایطی آن ها آماده اند تا به محض به دام افتادن، شما را گاز بگیرند. دندان های تیز موش ها به راحتی در گوشت نفوذ می کند و موجب ایجاد زخم های عمیق می شود. حتی ممکن است گوشت را تا رسیدن به استخوان سوراخ کند و یا سبب پارگی اعصاب شود. این زخم ها معمولا با عفونت یا بیماری همراه هستند.

تنها در ایالات متحده، سالانه بیش از ۱۰ هزار نفر توسط جوندگان، مورد گزیدگی واقع می شوند.

باورهای غلط درباره موش ها

آخرین مورد از باورهای غلط درباره موش ها :

در بسیاری از شهرها به ازای هر یک نفر، یک موش وجود دارد.

حقیقت: این جمله سیاستی برای جلوگیری از افزایش جمعیت موش ها،  و هشدار در مورد آلودگی آن ها است، اما به هیچ عنوان حقیقت ندارد. جمعیت موش ها، به توانایی آن ها برای زنده ماندن در مناطق مختلف و در دسترس بودن مواد غذایی و پناهگاه، بستگی دارد. اولین بار این ادعا که به ازای هر فرد، یک موش وجود دارد، در سال ۱۹۰۹ در یک نشریه انگلیسی منتشر شد، که به موش های موجود در حومه انگلستان اشاره داشت. بنا به تحقیقات آن زمان، به طور میانگین به ازای هر هکتار زمین، یک موش وجود داشت و با توجه به وسعت ۴۰ میلیون هکتاری انگلستان و جمعیت ۴۰ میلیون نفری این کشور در آن زمان، جمله یک موش به ازای هر انسان بر سر زبان ها افتاد.

تحقیقاتی که امروزه توسط کارشناسان با تجربه در زمینه مبارزه با موش ها در نیویورک انجام شده، نشان می دهد که به ازای هر ۳۶ نفری که در یک منطقه زندگی می کنند، تقریبا یک موش وجود دارد. اما واقعیت این است که در بسیاری از شهرهای جهان، جمعیت کثیری از موش ها زندگی می کنند، ولی نسبت جمعیت آن ها نسبت به انسان های منطقه مورد نظر، در تمام شهرها مشخص نیست. چیزی که واضح است این است که جمعیت موش ها در تمامی شهرهای جهان روز به روز در حال افزایش است و بهترین راه برای جلوگیری از تهاجم این آفات به خانه ها، استفاده از طعمه سمی کشنده موش فسترک بلاکس است. این طعمه ها بدون دردسر و در کمترین زمان، شما را از شر موش های مزاحم خلاص می کنند.

 

نظر خود را بنویسید

  1. پارسا

    اگه سم موش تو سقف کاذب بریزیم و موشها اونجا بمیرن بوی گندشون و آلودگیشون رو چیکار کنیم

    1. admin

      بهتره طعمه ها رو جایی بزارید که جلوی دید باشه

      اطلاعات بیشتر:

      https://mushkosh.ir/

  2. جلیل عبدالهی

    طبق شرح شما سم فستربلاکس خیلی خوبه، ولی چه مدت بعدازخوردن سم موش سقط میشود؟

موش و موش صحرایی
موش و موش صحرایی چه تفاوت هایی دارند؟

تفاوت بین موش و موش صحرایی چیست؟ موش ها نسبت به موش های صحرایی سر کوچک‌تر و گوش‌ها و چشم‌های بزرگ‌تری دارند. هر دوی این موجودات جزو جوندگان هستند اما تفاوت های ژنتیکی مهمی با یکدیگر دارند. موش های صحرایی ۲۱ جفت کروموزوم و موش ها ۲۰ جفت کروموزوم دارند. این حیوانات اغلب با اندازه […]

انتشار بیماری از طریق موش
انتشار بیماری از طریق موش ها

سه راه جهت انتشار بیماری ها از طریق موش اگر به جنبه دوست داشتنی موش ها توجه نمایید، ممکن است جذاب به نظر برسند. اما حضور آنها در محیط زندگی تان می تواند بسیار چندش آور باشد. موش ها علاوه بر صدمه به اسباب و وسایل منزل باعث انتقال بیماری به محیط می شوند. در […]

خلاصی از شر موش داخل دیوار
خلاصی از شر موش داخل دیوار

چگونگی خلاصی از شر موش های داخل دیوار شما تنها کسی نیستید که در زمستان خانه گرم تان را به فضای بیرون ترجیح می‌دهید. موش ها نیز در هنگام تلاش برای فرار از شرایط سخت محیطی، خانه های انسان را مکانی مناسب برای زنده ماندن از سرمای زمستان و گرمای تابستان می دانند و مخفیگاه […]

انواع تله موش ها
انواع تله موش

تله موش، از جمله رایج ترین ابزارها برای از بین بردن موش هاست. امروزه انواع مختلفی از تله موش ها وجود دارد که بر حسب نیاز می توان از یکی از آن ها استفاده کرد.

محل زندگی موش
موش ها کجا زندگی می کنند

سوال هایی از قبیل، موش ها کجا زندگی می کنند؟ به صورت گروهی زندگی می کنند یا انفرادی؟ کجای خانه به دنبال موش بگردیم؟ همیشه ذهن ما را درگیر می کند. در این مقاله سعی کرده ایم پاسخی برای این سوالات متداول در مورد زیستگاه موش ها بیابیم.

سفارش سم از طریق: