” شاید یک موش به تنهایی نتواند آسیب زیادی وارد نماید ولی همین یک موش، طی مدت کوتاهی می تواند به مشکل بزرگی برای شما تبدیل شود؛ زیرا آن ها بسیار سریع تولید مثل می کنند؛ بعلاوه، بیماری ها را نیز انتقال می دهند. بنابراین آگاهی از نشانه های حضور موش ها، مانند دیدن فضله موش، شنیدن صدا از دیوارها، و نشانه های دیگر، می تواند شما را در اثبات تهاجم آن ها و پیشگیری از این تهاجم یاری کند. “

آیا تا به حال پیش آمده که در طول شب صدای جیرجیر و خراش مانند، به گوشتان برسد؟
آیا کنجکاو شده اید که بدانید آن صداها از کجا می آیند؟
بهتر است بدانید که این صداهای شبانه می توانند یکی از نشانه وجود موش های خانگی در محل زندگیتان باشند که اگر فوراً در جهت دفع آن اقدام نکنید، می توانند سریعاً محل زندگی شما را فراگرفته و آلوده سازند.

 

نشانه های تهاجم موش

اهمیت شناخت نشانه های تهاجم موش

موش ها، موجوداتی شبکار هستند.
یعنی بیشترین فعالیت خود را پس از غروب آفتاب انجام می دهند و در این زمان از مخفیگاه های خود بیرون می آیند تا به دنبال غذا گشته و نیز در اطراف پرسه بزنند. ممکن است فکر کنید که مشاهده فقط یک موش در خانه، مشکل جدی و مهمی نیست، اما بایستی بدانید که طبیعت این جوندگان به گونه ای است که می توانند در ظرف مدت چند هفته، بدون آنکه حتی متوجه شوید، به سرعت تکثیر شوند. به همین دلیل، بایستی نسبت به این موضوع، هشیار و مراقب باشید، تا از آلوده شدن محل زندگیتان به این آفات، در امان بمانید. هوشیاری و مراقبت یک چیز است، اما از طرفی دیگر نیز بایستی بدانید که به دنبال چه بگردید تا جستجویتان صحیح و متمرکز بوده، سریعاً به نتیجه برسد.

انواع نشانه های وجود موش در خانه

موش ها، همیشه نشانه هایی از خود بر جای می گذارند.
توجه در این نشانه ها کمک می کند به وجود موش در داخل یک خانه و بنا پی ببریم.

مهمترین نشانه های مبنی بر وجود موش در خانه ها عبارتند از:

  • فضله موش
  • لکه های چربی ناشی از موش
  • لکه های ادرار
  • صدای پای موش ها
  • تشخیص مجاری رفت و آمد موش
  • رد پای این جونده کوچک
  • سیم های جویده شده
  • بسته های مواد غذایی جویده شده
  • ذرات مواد غذایی جویده شده
  • شواهد وجود لانه موش
  • بوی موش ها
  • دیدن موش

فضله موش

موش های خانگی، غذای خود را نگه می دارند و آن را ذره ذره مصرف می کنند! به همین دلیل در تمامی طول شب، می توانند کل یک منطقه را آلوده به فضله موش کنند.
عادت غذایی نامنظم موش های خانگی سبب پخش شدن فضولات موش ها، در قسمت های مختلف خانه می شود.
مدفوع این آفات، تیره رنگ و ریز بوده و در صورتی که بتوانید ببینید، به راحتی قابل تشخیص هستند. مدفوع این حیوان مانند مدفوع و بقایای ساس، می تواند سبب بروز آلرژی در انسان ها شود.

فضله موش

یک لانه موش فعال، مقادیر زیادی فضله موش دفع می‌کند! وجود فضله موش تازه نشانه ای از یک آلودگی جدید است.

اگر کاملاً مطمئن نیستید که فضولات به تازگی دفع شده اند، بازهم محل را تمیز و ضدعفونی نمایید؛ اما بایستی محل دفع مدفوع را به خاطر بسپارید. روز بعد، مجدداً به آن محل سر بزنید و ببینید که آیا بازهم فضولاتی می بینید یا نه؟! اگر جواب مثبت است، می توانید نتیجه بگیرید که آن مدفوع ها تازه و خانه تان تحت تهاجم موش ها است. یک موش خانگی، مکان هایی را جستجو می کند که در آن، بوی غذا وجود داشته باشد و این بدان معنا است که فضولات آنان نیز می تواند در آن مکان ها یافت شود. پس ابتدا در مکان هایی چون قفسه ها و کابینت های مواد غذایی و دیوارهای نزدیک محل نگهداری و پخت غذا و مواد غذایی، به دنبال مدفوع این جوندگان بگردید.

لکه های چربی ناشی از موش

محیط های مرطوب و کثیفی که موش ها در آن زندگی می کنند باعث می گردد که موهای موش، آغشته به روغن شود. به همین طریق وقتی که از طریق معبرها و گذرگاه های معمولی خود، در جستجوی غذا، به نقاط مختلف خانه می دوند، آثار و نشانه های روغنی از خود بر جای می گذارند. این آفات، از سوراخ ها عبور و مرور کرده و حین حرکت، در نزدیکی دیوارها راه می روند که باعث می شود موهای چرب آن ها، به این سطوح، مالیده شده و لکه های قابل رؤیتی را بر جای بگذارند.

لکه های ادرار:

در خانه ای که تعداد زیادی موش داخل آن زندگی می کنند، احتمالاً تعداد زیادی خط ادرار یافت می شود که این خطوط، در واقع متشکل از ادرار، روغن، کثافت و سایر موادی است که در موی موش های خانگی یافت می شود. این مواد، به موی موش ها می چسبند؛ چرا که آنان نزدیک به یکدیگر و بر روی مدفوعشان زندگی می کنند.

صداهای ناشی از موش‌ها

موش های خانگی، موجوداتی بسیار محتاط و مراقب هستند و به همین دلیل با پشتکار خاصی، ناحیه مربوط به لانه و محل زندگی خود را بررسی می کنند. آنان این کار را از طریق استفاده از حس های خود انجام می دهند؛ البته به غیر از حس بینایی که ضعیف است. موش ها در سراسر طول شب، جستجو نموده و فعال هستند. فعالیت های آنان شامل خراش دادن سطوحی مانند چوب و سیمان، جهت بررسی، و کند و کاو منطقه و نیز جستجوی پسماندهای غذایی است.

نشانه های تهاجم موش

>> مشاهده یک موش در خانه، می تواند علامتی از وجود تعداد زیادی از آن ها باشد <<

اگر صداهای خراش مانند در اواخر شب به گوشتان رسید، به احتمال قوی، عامل ایجاد آن یک یا چندین موش است. انعطاف پذیری و چالاکی یک موش به آن اجازه می دهد که در اطراف و بین ترک های روی دیوار، حرکت کند. زمانی که موش ها به این نواحی می رسند، به حرکت و تولید صدا ادامه می دهند و به همین دلیل است که شما آن صداهای آزاردهنده را از داخل دیوارها و سقف خانه می شنوید.

لانه موش‌ها

مشاهده یک موش در خانه، می تواند از نشانه های تهاجم گسترده موش ها به شمار رود.
یعنی ممکن است با تعداد زیادی از این آفات مواجه باشید! چرا که موش ها معمولاً بصورت خانوادگی در یک ناحیه زندگی می کنند.

سرعت و چابکی موش های خانگی، به آنان اجازه می دهد که به سرعت به محیط اطراف حرکت نموده و مواد مورد نیاز برای ساخت لانه خود در نقطه ای مطمئن از خانه را جمع آوری کند. موش ها می توانند لانه خود را در هر جایی بسازند؛ اما معمولاً مکانی را ترجیح می دهند که ساکت، و از لحاظ استراتژیکی در محلی قرار گرفته باشد که بتوانند غذای مورد نیازشان را سریعتر جمع کنند.

اهمیت منابع رطوبت در انتخاب مکان لانه

آب، فاکتور خیلی مهمی برای این جانداران نمی باشد؛ چرا که مایع موجود در داخل غذایی که می خورند، معمولاً برای طول روزشان کافی است. موش ها در صورت احساس تشنگی، فقط در حدود ۳ میلی لیتر آب می خورند، که این مقدار، برایشان در طول روز کافی خواهد بود.

قسمت های توخالی و حفره های دیوارها، سقف ها و کف خانه، از معمول ترین مکان های لانه گذاری موش های خانگی می باشد. برخی از موش ها جسورتر بوده و لانه های خود را زیر یخچال، اجاق گاز و حتی کابینت ها می سازند. موش های خانگی لانه خود را از موادی چون کاغذ، پارچه و مقوا می سازند. به محض اینکه این جانداران موذی لانه خود را ساخته و شرایط برای بقایشان مساعد گردید، جمعیت آن ها می تواند با سرعت بسیار بالایی، بدون آنکه حتی متوجه شوید افزایش یابد.
در هر زایمان به صورت میانگین، بین ۸ تا ۱۰ بچه موش متولد می شود.

تولیدمثل موش‌ها

>> قسمت های توخالی و حفره های دیوارها، سقف و کف خانه، از معمولترین مکان های لانه گذاری موش های خانگی هستند! <<

رد پای موش ها

موش های خانگی، هنگامی که اکتیو و در حال حرکت هستند، می توانند از خود، ردپا بر جای بگذارند و در صورتی که این رد پاها را دنبال کنید ممکن است به لانه آن ها و یا یکی از مسیرهای ترددشان هدایت شوید. برای واضح سازی این رد پاها، می توانید کمی نور، در مکانی که فکر می کنید موش ها از آنجا رفت و آمد نموده اند تابانده و اگر جای پاهای کوچکی را مشاهده نمودید، یعنی اینکه حدستان درست بوده و موش ها در خانه تان لانه کرده اند.

ردپای موش ها، به راحتی پاک نمی شوند و حتی ممکن است چندین ماه نیز باقی بمانند و به همین دلیل، تشخیص اینکه آیا آن رد پاها تازه هستند یا نه، مشکل خواهد بود. اگر می خواهید دقیقاً بدانید که ردپاها تا چه حد، تازه هستند، می توانید مقداری پودر بچه، در محل مشکوک اعمال کنید. این پودر را در مسیری که فکر می کنید موش ها احتمالاً از آن رفت و آمد می کنند پخش نموده و روز بعد ببینید که آیا رد پاهای تازه، که در صورت رد شدن موش ها از روی آن باقی می مانند، وجود دارند یا نه؟

رد پای موش‌ها

مشاهده موش 

این گفته که برای باور کردن چیزی باید آن را دید، درباره تهاجم موش هم صادق است.

مشاهده موش در بخش های مختلف محیط زندگی از جمله؛
آشپزخانه
اتاق خواب
نشیمن
حیاط
باغچه
پارکینگ
و خارج ساختمان
زنگ خطری برای ساکنین که نشان می دهد این آفات، در حال حاضر در محل زندگیشان اقامت دارند.

در صورتی که در طول یک روز آفتابی، موش ها را مشاهده نمودید، بایستی هرچه سریعتر و با استفاده از روش های بسیار قوی و کارآمد، در جهت خلاصی از شر این آفات، عمل کنید؛ چرا که چنین علامتی، به وضوح نشان دهنده تهاجم موش ها است.

موش ها از ذات و طبیعت خود، که جستجوی غذا در طول شب می باشد دست نمی کشند؛ مگر آنکه، به دلیل رقابت بسیار زیاد بر سر غذا، در لانه و زیستگاهشان که به خاطر جمعیت بالا می باشد، مجبور به این کار شوند. اگر لانه موش ها آسیب دیده و یا تا حدی تخریب گردد، در این صورت، دسته موش ها به اجبار از لانه ها بیرون آمده و در این صورت، شانس بالایی برای مشاهده آن ها خواهید داشت.

بوی زننده و نامطبوع

در کنار موارد فوق الذکر، اگر بوهای نامطبوعی به مشامتان رسید که ناشی از مدفوع و ادرار موش ها است، در این صورت با یک تهاجم شدید از این جانداران، مواجه هستید. آنان در حین حرکت در خانه، بقایای بوی تند و زننده خود را بر جای خواهند گذاشت؛ به خصوص در اطراف ناحیه لانه خود. هرچه این بو، تندتر و زننده تر باشد، شما به لانه آنان یا محل رفت و آمد آن ها نزدیکتر هستید. موارد بسیاری هستند که بایستی جهت اثبات و پیشگیری از تهاجم موش ها و یا پیشگیری از تکثیر یک موش به چندین لانه و جمعیت های بالا بررسی نمایید. جستجو و تحقیق خود را بر طبق اطلاعات فوق الذکر به انجام برسانید. سرنخ ها و نشانه ها را یکی یکی چک نموده و ارزیابی کنید.

در صورتی که تهاجم موش جدی گرفته نشده و متوقف نگردد، به راحتی از کنترل خارج شود.
موش ها همچنین خطرات جدی برای سلامت انسان ها و حتی حیوانات خانگی که در آن خانه زندگی می کنند به ارمغان می آورند. اقدام سریع و به موقع، در دست یابی به نشانه ها و علامت های زننده و نامطبوع موش های خانگی در محل زندگیتان، امری بسیار ضروری است. استفاده از سم قوی و تضمینی موش کش فسترک بلاکس می تواند به سرعت، موش ها را از پای دربیاورد.

 

 

 

نظر خود را بنویسید

  1. لیلا فرمانفرمائی

    سلام ایم موش کش را از کجا باید تهیه بکنیم و قیمتش چقدر است

    1. admin

      سلام

      از سایت زیر:
      https://mushkosh.ir/

  2. ایران شهنازی

    سلام ترخدا بایم سم قوی بفرستید

خسارات و آسیب های ناشی از موش
آسیب ها و خسارات ناشی از موش

موش ها ممکن است موجودات بامزه ای به نظر برسند؛ ولی واقعیت این است که آن ها می توانند بیماری ها را انتقال دهند و به خانه شما خسارت زیادی وارد کنند. وقتی موش ها وارد خانه شما می شوند، می توانند آسیب…

نشانه های وجود موش فاضلاب
نشانه های وجود موش فاضلاب

رت نروژی به نام موش فاضلاب نیز شناخته می شود. به نظر می رسد که این موش، ریشه آسیایی داشته و از طریق کشتی به کشورهای دیگر وارد شده باشد. امروزه این موش، در همه جا یافت می شود. موش های…

علائم تهاجم موش سقفی یا موش سیاه
علائم تهاجم موش سیاه

موش سقفی کوچکتر از موش فاضلاب است و موش سیاه نیز نامیده می شود. کلیدهای شناسایی بسیاری برای تشخیص تهاجم موش سقفی به خانه وجود دارد. اول اینکه، خود موش را، چه به صورت زنده و چه مرده…

نکات مهم در مورد تله گذاری موش
نکات مهم در مورد تله گذاری موش

برای اینکه موش ها را در تله گیر انداخت و این کار را با موفقیت به انجام رساند باید نکاتی را در مورد طعمه گذاری موش ها بدانیم. اینکه موش ها چه چیز هایی را دوست دارند؟ به سمت چه چیزهایی جذب می شوند؟ …

سفارش سم از طریق: