محل زندگی موش های معمولی برای بسیاری از صاحب خانه ها همیشه یک معما است، زیرا موش ها حیواناتی بسیار زیرک و مرموز هستند. اگر خوش شانس باشید یا شاید بدشانس، ممکن است شب هنگام، زمانی که چراغ اتاق را روشن می کنید به صورت آنی چشمتان به یک موش در حال فرار در خانه بیفتد. اما در بسیاری از موارد، تنها آثار باقی مانده از آسیب ها و خسارات ناشی از موش ها به چشم می خورد.

” هر یک از انواع گونه موش ها زیستگاه های مختلفی را برای زندگی انتخاب می کنند. برای مثال برخی از موش ها داخل درختان زندگی می کنند. در حالی که برای اکثر موش ها، توده های لباس و رختخواب ها یا درز و شکاف موجود در دیوار خانه شما، بهترین اقامتگاه دنیا محسوب می شود. “

شایع ترین محل های زندگی و اختفای موش

در این مقاله سعی کرده ایم پاسخی برای سوالات متداولی که در رابطه با زیستگاه موش ها هستند، بیابیم. سوال هایی که همیشه ذهن ما را درگیر می کنند، از قبیل:

  • محل زندگی موش ها کجاست؟
  • موش ها کجا زندگی می کنند؟
  • به صورت گروهی زندگی می کنند یا انفرادی؟
  • کجای خانه به دنبال موش بگردیم؟

انواع موش ها کجا زندگی می کنند؟

گونه یک جاندار، مهمترین عاملی است که بر تعیین محل زندگی آن جاندار، اثر می گذارد.
گونه های مختلف جاندارانی مانند موش، مورچه، مگس و … مکان های متفاوتی را برای زندگی، انتخاب می کنند. به این معنی که موش های متعلق به گونه های مختلف، در رابطه با انتخاب زیستگاه، رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند. به عنوان مثال، موش صحرایی، چمنزارها، دشت ها و مناطقی با پوشش گیاهی کم را برای زندگی انتخاب می کند. در حالی که موش آهویی، جنگل و یا مناطق پوشیده از درختچه‎ های متراکم را برای زندگی، ترجیح می دهد؛ و به طور کلی داخل درختان، زندگی می کند.

محل زندگی موش آهویی

>> کاناپه های قدیمی، هتل پنج ستاره برای موش های خانگی هستند <<

موش های خانگی برای زندگی چه مکان هایی را انتخاب می کنند؟

در طول ماه های پاییز و زمستان به علت کاهش دمای هوا، موش ها در جست و جوی پناهگاه، روانه خانه ها و ساختمان های شهرها می شوند. موش های خانگی، در داخل یا اطراف ساختمان ها زندگی می کنند و لانه هایشان را نیز در نزدیک به این مکان ها  می سازند. محل زندگی موش ها عبارتند از:

  • حفره ها و شکاف های کم عرض و خالی دیوار
  • جعبه های ذخیره سازی مقوایی
  • اتاق زیر شیروانی
  • انبارها
  • آلاچیق ها
  • زیرزمین ها
  • داخل دیوارها
  • کابینت ها
  • بسیاری دیگر از مکان های مشابه

موش ها معمولاً ترجیح می دهند لانه هایشان را در فاصله ۹ تا ۱۵ متری منابع آب و مواد غذایی بسازند و این فاصله به طور مستقیم با وسعت محل زندگی آن ها در ارتباط است. یعنی هرچه محیط زندگی موش ها کوچکتر باشد، فاصله آن ها از منابع غذایی و آب کمتر خواهد بود.

کجای خانه به دنبال موش بگردیم؟

رایجترین محل های زندگی موش در خانه

هرچند نشانه های موش بیشتر در آشپزخانه ها دیده می شوند، اما این موجودات کوچک اغلب مکان هایی آرامتر و بی سر و صداتر را برای سکونت انتخاب می کنند. چند مورد از رایجترین اقامتگاه های موش در خانه ها عبارتند از:

  • جعبه های مخصوص نگه داری وسایل
  • کاناپه های قدیمی
  • کپه یا توده هایی از مواد مختلف نظیر پارچه و چوب

جعبه های ذخیره ای مقوایی، برای موش ها مانند یک رختخواب گرم و نرم راحت هستند. درز و شکاف های فراوان موجود در این جعبه ها، آن ها را به مکانی مناسب برای لانه سازی جوندگان کوچک، تبدیل می کند. بعلاوه، چون بسیاری از این ظروف و جعبه های نگهداری، به ندرت در طول سال باز می شوند و گاهی سال ها کسی سراغی از آن ها نمی گیرد! بنابراین خیال موش ها از بابت کشف شدن محل مخفیگاهشان، کاملاً راحت است.

کپه ای از مواد مختلفی که روی هم تلنبار شده، به شدت برای موش ها جذاب است.
این کپه ها چه توده ای لباس باشد، چه چوب یا سنگ و یا هر چیز دیگری که در محیط رها شده، برای موش هایی که به دنبال یک پناهگاه راحت هستند، گزینه ای ایده آل است.

بهترین راه خلاصی از شر موش ها در خانه

هر چند فکر بسیار ترسناکی است، اما اگر یک کلونی از موش ها در خانه شما وجود داشته باشد؛ کاناپه های قدیمی موجود در خانه به عنوان یک هتل لوکس برای موش ها محسوب می شود، که وجود چنین هتلی می تواند در مدت کم تعداد موش ها را به دو برابر تعداد اولیه برساند. برای این که جلوی چنین فاجعه ای را بگیرید، بهترین راه این است که از طعمه های سمی فوق العاده قوی فسترک بلاکس استفاده و شر موش ها را از زندگیتان کم کنید.

 

جعبه های ذخیره سازی، مکانی مناسب برای لانه سازی موش ها در خانه

>> موش های نر محدوده قلمروی خود را، با ادرار و مدفوع خود نشانه گذاری می کنند <<

آیا موش ها تنها زندگی می کنند؟

در خارج از منازل، موش ها اغلب ترجیح می دهند به صورت انفرادی، در قلمرو خود زندگی کنند.
این قلمرو توسط موش های نر و با نشانه گذاری یک محدوده بوسیله ادرار یا مدفوع، مرزبندی و تعیین محدوده می شود. اما در داخل ساختمان ها اوضاع متفاوت است، در این گونه مکان ها، موش ها بیشتر ترجیح می دهند به صورت گروهی زندگی کنند. معمولاً هر یک از گروه ها توسط یک موش نر، اداره می شود و در هر گروه سلسله مراتب اجتماعی حاکم است. به عنوان مثال وظیفه محافظت از گروه، جمع آوری غذا در شب و روز، به افراد مختلف گروه محول می شود.

آیا موش ها می توانند داخل درختان زندگی کنند؟

پاسخ این سوال بله است.
همان طور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد، برای برخی از گونه های موش نظیر موش های آهویی، داخل درختان بهترین مکان برای زندگی است. گونه هایی که درختان را برای زندگی انتخاب می کنند؛ اغلب دارای دم های بلندی هستند؛ که آن ها را در حفظ تعادل و بالا رفتن از درختان، یاری می کند.

بسته به گونه، شکل لانه های موش ها نیز متفاوت است.
موش زمستان خواب، لانه های دایره ای شکل خود را در قسمت های مرتفع درختان می سازند. در حالی که موش آهویی در بخش های پایینی تنه درختان حفره هایی ایجاد کرده و برای خود لانه می سازد.

 

دم بلند موش های درختی به حفظ تعادلشان کمک می کند

>> شنیدن صدای حرکت چیزی در داخل دیوار، نشانه ای بارز از وجود موش در خانه است. <<

آیا موش ها داخل دیوارها زندگی می کنند؟

گاهی ممکن است فکر کنید صداهایی نظیر حرکت شیئی را از پشت دیوار می شنوید؛ این صداها می تواند یکی از نشانه های بارز تهاجم موش به خانه شما باشد. زیرا یکی از رایجترین زیستگاه های موش در خانه ها، حفره های دیوار است. عمدتاً یک سری فضاهای خالی بین لایه های دیوار وجود دارد، که مکانی بسیار ایده آل برای لانه سازی موش ها است. موش ها در طول روز در این فضاهای باریک، پنهان شده و استراحت می کنند و شب هنگام برای یافتن غذا، از پناه گاه گرم و نرم خود خارج می شوند. همچنین پشت دیوارها توده هایی از سیم و لوله وجود دارد که به سراسر خانه منشعب می شوند و مانند جاده های انتقال موش ها به سراسر خانه عمل می کنند.

موش ها کجا می خوابند؟

موش ها شب هنگام، بیشتر فعال هستند و در طول روز به ندرت لانه خود را ترک می کنند.
آن ها می توانند هر جا که لانه ساخته باشند، بخوابند؛ در مکان هایی مثل حفره های دیوار، کابینت ها، اتاق زیر شیروانی، فضاهای ذخیره سازی، انبارها و زیر زمین ها. موش هایی که خارج از خانه ها زندگی می کنند؛ بیشتر عادت دارند لانه های خود را درون زمین حفر کنند. این کار سبب می شود در طول فصول سرد، از یخ زدگی در امان باشند. همچنین این لانه ها از صدمات احتمالی که شکارچیان ممکن است در حین خواب به موش ها وارد کنند، جلوگیری می کند. برخی گونه های موش نیز تنه درختان را به عنوان رختخواب خود انتخاب می کنند.

 

نظر خود را بنویسید

  1. مائده پورحیدر

    موش خیلی بد هستش یه روز لباس های منو خورد🤣🤣🤣🤣

    1. admin

      بله همینطوره
      موش ها همه چیو میخورن

      اطلاعت بیشتر :
      https://mushkosh.ir/

    2. رحیم کرمی

      چگونگی خلاص شدن از موش در فوم

      1. admin

        سلام
        وقت شما بخیر
        بهترین روش جهت کشتن موش ها استفاده از سمی است که در لینک زیر معرفی شده
        مطالعه کنید لطفاً:
        https://mousekiller.ir/mouse-killer-rat-bait/

  2. دریا

    وااای نهههه😭ی بچه موش اومده خونمون بعد الان رفته تو اتاق من هرچیم گشتم دنبالش ندیدمششش…کاش وسایلمو نخوره😭

موش و موش صحرایی
موش و موش صحرایی چه تفاوت هایی دارند؟

تفاوت بین موش و موش صحرایی چیست؟ موش ها نسبت به موش های صحرایی سر کوچک‌تر و گوش‌ها و چشم‌های بزرگ‌تری دارند. هر دوی این موجودات جزو جوندگان هستند اما تفاوت های ژنتیکی مهمی با یکدیگر دارند. موش های صحرایی ۲۱ جفت کروموزوم و موش ها ۲۰ جفت کروموزوم دارند. این حیوانات اغلب با اندازه […]

انتشار بیماری از طریق موش
انتشار بیماری از طریق موش ها

سه راه جهت انتشار بیماری ها از طریق موش اگر به جنبه دوست داشتنی موش ها توجه نمایید، ممکن است جذاب به نظر برسند. اما حضور آنها در محیط زندگی تان می تواند بسیار چندش آور باشد. موش ها علاوه بر صدمه به اسباب و وسایل منزل باعث انتقال بیماری به محیط می شوند. در […]

خلاصی از شر موش داخل دیوار
خلاصی از شر موش داخل دیوار

چگونگی خلاصی از شر موش های داخل دیوار شما تنها کسی نیستید که در زمستان خانه گرم تان را به فضای بیرون ترجیح می‌دهید. موش ها نیز در هنگام تلاش برای فرار از شرایط سخت محیطی، خانه های انسان را مکانی مناسب برای زنده ماندن از سرمای زمستان و گرمای تابستان می دانند و مخفیگاه […]

انواع تله موش ها
انواع تله موش

تله موش، از جمله رایج ترین ابزارها برای از بین بردن موش هاست. امروزه انواع مختلفی از تله موش ها وجود دارد که بر حسب نیاز می توان از یکی از آن ها استفاده کرد.

باورهای غلط درباره موش ها
باورهای غلط درباره موش ها

شاید به ندرت بتوان آفتی یافت که به اندازه موش‎ها، باورهای غلط در رابطه با آن وجود داشته باشد. این که ” موش‎های صحرایی به بزرگی گربه‎ها هستند” و “برخی مرگ موش‎ها، برای این آفات حکم نوشیدنی را دارند” رایج ترین باورهای غلط هستند.

سفارش سم از طریق: