” موش ها سال ها است در کنار انسان ها زندگی می کنند حتی در برخی نقاط جهان آن ها می پرستند، در برخی دیگر، انواع موش ها را مورد تغذیه قرار می گیرند و برای عده ی کثیری از مردم جهان نیز، موش ها آفاتی بسیار آلوده محسوب می شوند. اما با وجود تمام این تفاوت ها، موش ها دارای زندگی عجیبی هستند که شاید برای هر کسی شناخته شده نباشد. این مقاله به بررسی حقایق جالب زندگی موش ها می پردازد. مسائلی که گاهی اوقات برای ما قابل باور نیستند. “

بررسی دانستنی ها و حقایق جالب زندگی موش ها

موش ها دارای گونه های زیادی هستند.
تاکنون بیش از ۳۰ نوع از این جونده در سراسر جهان شناسایی شده است. موش ها حیواناتی به شدت اجتماعی و پیچیده هستند. این پیچیدگی موجب ایجاد رفتارهای جالبی در آن ها شده که دانستن آن ها خالی از لطف نیست.

توانایی های موش

مهارت در پرش از ارتفاع و شنا

موش ها ورزشکاران خوبی هستند.
آن ها در پرش ماهر بوده، از سطوح عمودی به خوبی بالا رفته و خوب هم شنا می کنند. غرق شدن موش ها در آب یکی از باورهای غلط در مورد موش ها است که زیاد شنیده می شود در حالی که موش ها شناگران قابلی بوده و به راحتی این کار را انجام می دهند. آن ها می توانند تا ارتفاع ۳۰ سانتیمتری در هوا بپرند که این خاصیت به  انواع موش خانگی اجازه می دهد به راحتی به داخل کمدها و کابینت های آشپزخانه پریده و به غذا دست یابند.

موش ها مهارت زیادی در پرش از ارتفاع دارند

قابلیت انعطاف پذیری بالا

موش ها از روزنه های بسیار کوچک نیز عبور می کنند.
موش ها می توانند داخل روزنه هایی به کوچکی ۲ سانتیمتر جای گرفته و از آن عبور کنند و این بدان معنی است که یک شکاف یا روزنه کوچک در بخش خارجی ساختمان شما، به عنوان مثال جایی که کابل های برق، لوله های گاز و … به خانه وارد می شوند، می تواند مانند یک در باز برای موش ها جهت ورود به خانه عمل کند. سوسک ها نیز نسبت به سایر آفاتی نظیر مورچه و مگس، اندازه بزگتری دارند اما ساختار بدن آن ها به شکلی است که به راحتی از کوکترین درز و شکاف عبور می کنند.

حفظ تعادل

موش ها دارای قدرت تعادل فوق العاده ای هستند.
آن ها بر روی طناب ها یا کابل های بسیار نازک به خوبی حرکت می کنند. آن ها حتی می توانند از سطوح عمودی ناهموار نیز بالا بروند.
موش ها می توانند از ارتفاعات ۳ الی ۴ متری به پایین بپرند بدون آنکه صدمه ای ببینند.

حقایق جالب در مورد ساختار بدن موش

سبیل موش

موش ها از سبیل هایشان برای تشخیص سطوح زبر یا صاف، تغییرات دمایی و وزش باد استفاده می کنند.

گوش و توانایی شنوایی در موش

موش ها قادرند صداهای فراصوتی تا ۹۰ کیلو هرتز را بشنوند.
آن ها همچنین برای ارتباط بین خودشان هم صداهای فراصوت ایجاد می کنند.

دندان، عضو مهمی برای زندگی موش

رشد دندان های موش ها هرگز متوقف نمی گردد.
این مورد از جالب ترین حقایق در مورد موش ها است. موش ها مانند سایر جوندگان یک سری دندان جلویی دارند که هیچوقت رشدشان متوقف نمی گردد. دندان های آن ها با سرعت ۰.۳ میلیمتر در روز رشد می کند. به همین دلیل این جوندگان مجبورند همواره وسیله های مختلف را بجوند تا طول دندان هایشان را در حد قابل قبولی ثابت نگه دارند. وسایلی از قبیل:

  • مقوا
  • کتاب
  • جعبه
  • چوب
  • لوله های پلی اتیلن
  • پارچه
  • سیم
  • مبلمان
  • لباس

>> رشد دندان های موش ها هرگز متوقف نمی گردد <<

رشد دندان در موش ها هرگز متوقف نمی شود

قدرت بینایی در موش

موش ها دارای قدرت بینایی ضعیفی هستند.
موش ها بهترین دید را تحت نور ضعیف دارند؛ اما بینایی ضعیف شان تأثیری بر عملکرد آن ها نمی گذارد چرا که سایر حس های این جانداران، ضعف در بینایی را، برای آن ها جبران می کند.

عمر موش ها و سایر ویژگی های آن

با اینکه طول زندگی یک موش حدود ۱۲ ماه در محیط خارج است این بازه زمانی در داخل خانه ها و ساختمان ها می تواند به ۲ الی ۳ سال هم برسد.

موش ها می توانند به طول ۳ الی ۱۸ سانتیمتر رشد نموده و وزن شان نیز بین ۱۰ الی ۴۵ گرم می باشد.
طول دم برخی موش ها به اندازه طول بدنشان می رسد.

موش ها حیوانات بسیار چابکی بوده و می توانند با سرعت بسیار بالایی بدوند. آن ها می توانند با سرعت ۱۲ کیلومتر بر ساعت بدوند.

 

موش‌ها می‌توانند برخی از بیماری‌های خطرناک را به انسان منتقل کنند. این حیوانات به عنوان وساطت‌گرها یا میزبانان انتقالی برخی از میکروب‌ها و ویروس‌ها عمل می‌کنند. برخی از بیماری‌هایی که از موش به انسان منتقل می‌شوند عبارتند از:

  1. هانتاویروس (Hantavirus):

    • این ویروس از طریق مدفوع و ادرار موش‌ها به انسان منتقل می‌شود. افرادی که با ذرات آلوده از موش‌ها در تماس هستند، خطر ابتلا به هانتاویروس را دارند. علائم این بیماری شامل تب، سردرد و مشکلات تنفسی می‌شوند.
  2. سالمونلا (Salmonella):

    • این باکتری از مدفوع موش‌ها به انسان منتقل می‌شود. آلودگی غذایی به‌ وسیله موش‌ها یکی از راه‌های انتقال این باکتری است. سالمونلا می‌تواند عفونتهای معده و روده را ایجاد کند.
  3. لپتوسپیرا (Leptospira):

    • این باکتری نیز از مدفوع موش‌ها به انسان منتقل می‌شود. علائم لپتوسپیرا می‌تواند از تب و سرفه تا علائم جدی‌ تر مانند ناراحتی عضلات و اختلالات کلیه را شامل شود

حقایق جالب در مورد بیماری های ناشی از موش

موش ها بسیار خطرناک تر و بیماری زا تر از آنچه که شما فکر می کنید هستند.

همان طور که می دانید قابلیت انتقال بیماری های خطرناک به انسان از طریق موش به راحتی امکان پذیر است. بیماری هایی که ویروس های کشنده ای دارند. ویروس هایی نظیر سالمونلا و هانتاویروس.
اما این فقط شروع ماجرا است!
در واقع این جانداران می توانند حدود ۲۰۰ گونه پاتوژن انسانی را با خود حمل و به انسان ها سرایت دهند.

موش ها بسیار کثیف هستند.
یک موش خانگی در طول روز ۴۰ تا ۱۰۰ فضله موش تولید می کند. آن ها همچنین به طور مداوم قطره های کوچک ادرارشان را در حین رفت و آمد در خانه تان دفع می کنند.

>> موش ها برای  فرار از خطر خود را به مردن می زنند <<

هوشمندی موش ها

همدردی با دیگر موش ها

اینگونه تصور می شود که موش ها با یکدیگر همدردی می کنند.
آن ها می توانند تجربه دیگر موش ها را احساس کنند و این عمیقاً احساس خودشان را تحت تأثیر قرار می دهد. موش ها دارای حالت های چهره هستند که به وسیله آن حالت روحی خود را به دیگر موش ها نشان می دهند.

موش ها می توانند احساسات سایر موش ها را از حالات چهره آن ها تشخیص دهند

آواز خواندن حقیقت جالب در زندگی موش ها

موش های نر به جفت خود ابراز عشق می کنند.
آن ها این کار را با در آوردن صدای عاشقانه فراصوتشان انجام می دهند، اخیراً یک تحقیق، موش ها را به لیست کوتاه پستاندارانی که آواز می خوانند اضافه نموده است لیستی که قبلاً فقط شامل موارد زیر بود.

  • انسان ها
  • خفاش ها
  • نهنگ ها

موش مردگی، یک رفتار عجیب در موش

یکی از حقایق جالب در مورد موش خانگی این است که وقتی احساس خطر می کنند تا زمانی که آن خطر را پشت سر بگذارند خود را به مردن می زنند.

تولید مثل موش ها

تولید مثل موش ها در ۶ الی ۱۰ هفتگی شروع شده و یکی از حقایق جالب درمورد موش ها این است که هر موش ماده می تواند سالانه تا ۱۰ بار زایمان کند. پس از حدود ۲۰ روز، سیکل تولید مثل موش ماده دوباره آغاز می شود.
تعداد توله موش ها در هر زایمان بین ۵ الی ۱۲ عدد است.

در اینجا لزوم دفع موش در اسرع وقت اهمیت پیدا می  کند.
برخی شهرها در جهان وجود دارند که تعداد بی شماری موش خانگی در آنجا زندگی می کنند و مشکلات بسیاری را برای مردم ساکن در آن مناطق به وجود آورده اند. مقاله ده شهر با بیشترین تعداد موش در دنیا به تفصیل به این موضوع می پردازد.

قابلیت موش ها در تولید مثل باعث می شود خیلی زود جمعیت موش های موجود در خانه زیاد شده و مشکلات زیادی را با خود به همراه داشته باشد. برای از بین بردن سریع موش و جلوگیری از افزایش جمعیت آنها بهترین راه استفاده از سموم قوی برای از بین بردن آنهاست. طعمه موش کش فسترک بلاکس یکی از قویترین سموم برای نابودی موش ها می باشد.

تغذیه و محل زندگی موش

موش ها خیلی پر اشتها هستند.
موش ها برخلاف اندازه کوچک و حتی شکم کوچک ترشان، اشتهای بسیار خوبی دارند و ۱۵ الی ۲۰ بار در یک روز غذا می خورند. این جوندگان به دلیل عادت به زیاد خوردن، لانه هایشان را نزدیک منابع غذایی می سازند.

موش‌ ها موجوداتی پر اشتها هستند

موش ها دوست دارند در نزدیکی دیوارها یا سایر لبه ها حرکت کنند.

موش ها سرما را دوست ندارند.
موش های خانگی از سرما به خصوص به هنگام شب متنفرند. به همین دلیل در طول ماه های سرد پاییز و زمستان به خانه های تان هجوم می آورند تا مکانی گرم را با مقدار زیادی غذا بیابند و دوره سرما را پشت سر بگذارند.

حقایق جالب در مورد موش ها و انسان

انسان ها از دوران ماقبل تاریخ شروع به خوردن موش ها نموده و هنوز هم در سراسر زامبیای شرقی و مالاوی شمالی آن را به عنوان غذایی خوشمزه سرو می کنند.

>> موش آفاتی بیماری زا یا غذایی خوشمزه برای برخی قبایل؟؟؟ <<

یک موش بالغ دارای تپش قلب ۶۳۲ بار در هر دقیقه است.
این در حالی است که قلب یک انسان در یک دقیقه ۶۰ الی ۱۰۰ بار تپش می کند.

مغز موش ها با مغز انسان ها برابری می کند.
ثابت شده که ذهن و جسم موش ها و انسان ها به روشی کاملاً مشابه عمل می کنند و عمدتاً به همین دلیل است که از موش ها در تحقیقات آزمایشگاهی جهت مطالعه بر روی بیماری ها و سایر موارد مربوط به انسان ها بهره گرفته می شود.

اینکه موش ها پنیر دوست دارند یک شایعه است!
در واقع برخی موش ها پنیر دوست ندارند و حتی از برخی انواع پنیر، فرار می کنند چرا که این جوندگان دارای قدرت بویایی بسیار حساسی بوده از طرفی بعضی از پنیرها بویی دارند که برای برخی از انواع موش خانگی به هیچ وجه خوشایند نیست.

 

 

 

 

 

 

نظر خود را بنویسید

خسارات و آسیب های ناشی از موش
آسیب ها و خسارات ناشی از موش

موش ها ممکن است موجودات بامزه ای به نظر برسند؛ ولی واقعیت این است که آن ها می توانند بیماری ها را انتقال دهند و به خانه شما خسارت زیادی وارد کنند. وقتی موش ها وارد خانه شما می شوند، می توانند آسیب…

نشانه های وجود موش فاضلاب
نشانه های وجود موش فاضلاب

رت نروژی به نام موش فاضلاب نیز شناخته می شود. به نظر می رسد که این موش، ریشه آسیایی داشته و از طریق کشتی به کشورهای دیگر وارد شده باشد. امروزه این موش، در همه جا یافت می شود. موش های…

علائم تهاجم موش سقفی یا موش سیاه
علائم تهاجم موش سیاه

موش سقفی کوچکتر از موش فاضلاب است و موش سیاه نیز نامیده می شود. کلیدهای شناسایی بسیاری برای تشخیص تهاجم موش سقفی به خانه وجود دارد. اول اینکه، خود موش را، چه به صورت زنده و چه مرده…

نکات مهم در مورد تله گذاری موش
نکات مهم در مورد تله گذاری موش

برای اینکه موش ها را در تله گیر انداخت و این کار را با موفقیت به انجام رساند باید نکاتی را در مورد طعمه گذاری موش ها بدانیم. اینکه موش ها چه چیز هایی را دوست دارند؟ به سمت چه چیزهایی جذب می شوند؟ …

اشتباهات رایج تله گذاری موش
اشتباهات رایج تله گذاری موش

زمان مواجهه با تهاجم موش، در بسیاری موارد اتفاق افتاده است که شما از تله های مختلفی برای به دام انداختن موش ها استفاده کرده اید اما دریغ از گیر افتادن حتی یک موش! آیا به دلیل آن فکر کرده اید؟ …

سفارش سم از طریق: